Toteutuneet tapahtumat 2014

Syyskausi 2014

Syyskuu

Marttojen merimatka ke 17.9.2014

kokosi yhteen 19 marttaa ja marttailusta kiinnostunutta! Illan kuluessa saimme riveihimme kolme uutta marttajäsentä, lämpimästi tervetuloa mukaan!

Ohjelmassa oli tunnin laivamatka Fuengirolan satamasta Benalmádenan Puerto Marinaan. Tutkailimme aaltoilevaa Välimerta ja tuttuja rantoja Costasol-Crucerosin Starfish-aluksen yläkannelta.

Benalmádenan satama-alueella vietimme pari tuntia, ketkä shoppaillen, ketkä virkistävää juomaa nauttien ja kuulumisia vaihtaen. Sen jälkeen siirryimme sataman Wok-ravintolan buffet-pöydän antimien ääreen. Marttamme saivat tutkia monenmoisia makuja aina sammakonreisistä ja shushista perinteisempiin grillivartaisiin ja wokkivihanneksiin. Parituntisen herkuttelun jälkeen kukin lähti bussilla omaan suuntaansa vatsa täynnä ja tyytyväisenä.

Aurinkoa, mainiota seuraa ja hyvää ruokaa, lisäksi tietoa oman yhdistyksen syksyn ohjelmasta - voiko syyskauden enää paremmin aloittaa?!

Mikäli uusi, omatoiminen matka vaikka ystävien kesken kiinnostaa, laivayhtiön ja ravintolan tarjontaan voi tutustua nettisivuilla Costasol Cruseros ja Wok Directo. Uusintaakin toivottiin!

Kuvia matkalta löytyy täältä.

Lokakuu

Kässämartat lokakuussa

Ensimmäinen kokoontuminen pidettiin keskiviikkona 8.10. Torrentuvalla, mukana oli 8 marttaa. Toiminta alkoi innostuneesti ja kaikilla oli hienoja ideoita tulevaisuuden kokoontumisiin. Alkajaisiksi pyöriteltiin muutama huovutushelmi styrox-pallojen päälle - mitähän niistä syntyy jatkossa? Ryhmä päättää itse toiminnan sisällöstä ja tapaamisajoistaan, koordinaattorina toimii Seija Rantasuo.

Toinen lokakuun kokoontuminen pidettiin tiistaina 14.10. klo 15-17, tuokio kokosi 12 marttaa. Styrox-palloista, keittiöpaperista, kimaltelevista "jalokivistä", silkkinauhasta ja liimasta syntyi upeita koristeita. Pallosatoa kuvagalleriassa.

Kolmas kokoontuminen vei martat keskiviikkona 22.10. Malagaan Guadalhorcen tilpehöörikauppoihin materiaalihankintoja varten. Toistakymmentä marttaa matkusti kauppa-alueelle junalla ja antautui shoppailun riemuihin - kauppoja ainakin riitti pienen kaupungin verran. Mukaan tarttui pussikaupalla erilaisia askartelutarvikkeita syksyn pimeiden iltojen ja kässämarttakokoontumisten iloksi. Eikä tämäkään marttaretki mennyt ilman kahvia...

Neljäs kokoontuminen pidettiin keskiviikkona 29.10. Fuengirolan Los Pacosissa El Condor-talonn (Pacosintuvan talo) ala-aulassa. Tällä kerralla martat loihtivat suodatinpusseista ruusuja! Ruusuilutuokion ohjasi Jatta.

Marttailta ti 14.10. klo 17.30

pidettiin Helenalla Fuengirolan Los Bolichesissa, mukana oli 26 osallistujaa. Aiheena oli Kodin niksit espanjalaisittain! Jaoimme kokemuksia arjesta Espanjassa erilaisten kodinhoitovinkkien kautta. Saimme toisiltamme monta mukavaa ja käyttökelpoista niksiä, kiitos kaikille mukanaolleille. Riveihimme tuli myös kolme uutta iloista marttaa, tervetuloa joukkoon!

Marttakirppari 14.10. - 27.10.

Aurinkorannikon Martoilla oli myyntipöytä Kirpputori Kirpunpusussa (Beso de la Pulga) Fuengirolan Los Bolichesissa (kirkon vieressä). Pöytiä oli käytössämme yksi ja tavaraakin tuli myyntiin jonkin verran. Kiitos kaikille puuhaan osallistuneille, erityisesti Sirpalle, joka huolehti pöydän järjestelyistä. Lieneekö harvinaisen lämpimän sään syytä, mutta tavara ei liikkunut kovinkaan rivakasti.  Myymättä jääneet (joitakin hyväkuntoisimpia lukuunottamatta) lahjoitettiin kodittomien koirien hyväksi toimivan yhdistyksen pöydälle.

Picassoretki pe 24.10. peruuntui

Malagan kaupunkiin Picasson jalanjäljille suunniteltu kävelyretki peruuntui, harmi kyllä. Tarkoitus oli tutustua Pablo Picasson elämään ja taiteeseen Malagan Picasso-museossa. Olimme määritelleet ryhmäkoon alarajaksi 5, ja se jäi yhtä vaille. Ehkäpä yritämme tätä kevään korvalla uudelleen?

Marraskuu

Mennään maalle makkarantekoon

toteutui lauantaina 8.11.

Retki suuntautui Mondan kylälle  ja mukana oli 18 osallistujaa sekä puheenjohtajamme Minna Kantola, joka toimi myös tulkkina. Vastuullinen matkanjärjestäjä oli Andalusian Experiences.

Retkelle lähdettiin Fuengirolan Los Bolichesista klo 9.30. Perillä ensin tutustuttiin taloon, sen jälkeen nautittiin aamiainen. Sitten kori kainaloon ja oliiveja poimimaan! Tällä kertaa poimittiin käsin, mielessä kangasteli jo oma oliivisäilyke, jota päästäisiin pian tekemään. Mukaan kerättiin myös paprikoita. joita käytettäisiin ruuanvalmistuksessa myöhemmin päivällä.

Päivän ohjelmaan kuului kolme työpajaa: oliivisäilyketyöpaja, malagalaisen ruuan työpaja ja makkaratyöpaja.

Ensin valmistettiin oliivisäilykkeet. Valkosipulinkynnet ja suola hierottiin huhmareessa pieneksi. Mausteiksi pilkottiin timjami ja paprikat. Suolaliemessä liotetut oliivit ja mausteet tölkitettiin ja ta-daa: oliivisäilyke oli valmis. Jokainen sai purkillisen mukaan.

Andalusialaisen ruuan työpajassa valmistettiin omalle porukalle lounas. Alkuruuaksi avotulella tehtyä keittoa (öljyä, tomaattimurskaa, hienonnettua leipää...), pääruuaksi kanaa ja jälkiruuaksi flan. Ruokaa oli paljon ja se oli maukasta!

Makkaratyöpajaa varten isäntäväki oli jo valmistanut chorizo-makkaramassan, jonka marttamme saivat käsikäyttöisellä koneella ujuttaa luonnonsuoleen makkaraksi. Puuha kirvoitti makeat naurut! Makkaroistakin sai maistiaisia kotiinviemiseksi.

Kotikulmille ehdittiin hiukan aiottua myöhemmin eli iltaseitsemän maissa.

Isäntäpariskunta oli todella mukava ja retki hieno. Joillekin martoistamme jyrkkä nousu talolle ja takaisin bussiin oli aikamoinen koettelemus, mutta se lienee ollut ainoita harmeja koko matkalla.

Kuvia marttojen makkararetkestä löytyy sivujemme kuvagalleriasta sekä Facebookista.

Marraskuun marttailta

tiistaina 11.11. klo 17.30

pidettiin Tuulan ja Riston kauniissa kodissa Mijas Costalla. Isäntäpariskunnan lisäksi mukana oli 21 marttaa.

Tyyliteemainen ilta vaihtuikin vallan toisenlaiseksi: teeman alustaja Hilkka Hakola oli sairastunut, ja käytimme illan tutkimalla marttailun nykyaikaa ja perinteitä. Marttailun parissa vierähti ennätykselliset kolme tuntia nopeasti.

Nykyaikaa edusti tutustumismatka Internetin ihmeelliseen maailmaan - sieltähän löytyy runsaasti marttoja kiinnostavaa tietoa! Iltamme emäntä Tuula (Uudenmaan Martat -piirin kotitalousneuvoja) esitteli Marttaliiton ja piirin toimintaa kotisivujen välityksellä. Yhdessä tutustuimme myös oman yhdistyksemme uusiin kotisivuihin.

Perinnettä edusti video "Marttojen toimia 1941". Vaikka filmi kesti peräti 50 minuuttia, ei sen parissa pitkästynyt! Video löytyy Ylen Elävästä arkistosta osoitteesta http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/marttojen_toimia_1941_41495.html#media=41500  Linkki löytyy myös Marttaliiton Marttaperinne -sivuilta muiden videoiden jatkona. Sivuilla on paljon mielenkiintoista menneiltä vuosilta.

Tyyli ja pukeutuminen omalle vartalotyypille sopivasti -teemaa emme unohda, vaan se tulee marttaillan aiheeksi kevätkaudella.

Oliiviretki la 22.11. peruuntui

Oliivitilalle suunniteltu retki valitettavasti peruuntui liian vähäisen osanottajamäärän vuoksi. Vastaavanlainen retki järjestettiin viime vuonna, uusinta oli toivelistalla, mutta jostain syystä ilmoittautujien määrä jäi kovin pieneksi.

Kokeilemme uudelleen jonain tulevana aikana.

Marraskuu

Kässämartat

kokoontuivat viikoittain, yleensä keskiviikkoisin Los Pacosissa Fuengirolassa.

Kässämarttojen ryhmän koordinaattorina toimii Seija Rantasuo ja ohjaajina vuoroin muutkin ryhmäläiset.

Joulumyyjäistalkoot

Kässämarttojen ja marttaleipureiden käsissä syntyi tuotteita joulumyyjäisiin! Useissa paikoissa ja monena päivänä eri ryhmät kokoontuivat askartelemaan, leipomaan kakkuja ja pullaa, laittamaan jouluruokia, hinnoittelemaan, pakkaamaan ja kuljettamaan myyjäistavaroita. Yhdessä tekeminen on aina hauskaa!

Ruokapiiri

kokoontui harvakseltaan, mukaan mahtuu vielä muutama martta.

Joulumyyjäiset la 29.11. klo 14 - 16

Aurinkorannikon Martoilla oli myyntipöytä Aurinkorannikon suomalaisen koulun vanhempainyhdistyksen joulumyyjäisissä. Monenmonet taitavat martat olivat valmistaneet joululaatikoita, kakkuja, kuusenkoristeita, iloisenkirjavia villasukkia, koruja ja muita käsitöitä... monenlaista herkullista ja kaunista jouluiloksi. Ihastelijoita ja ostajia riitti.

Kiitos kaikille niille martoille, jotka ahkeroivat yhdessä ja yksin yhteiseksi hyväksi!

Marttailta / pikkujoulu ti 2.12. klo 19 Los Boliches

Joulukuinen marttailta ja samalla pikkujoulu vietettiin Los Bolichesin El Rio -ravintolassa hyvän ruuan ja yhdessäolon merkeissä. Herkullista andalusialaista ruokaa riitti pakahtumiseen asti! Joulutonttu oli tuonut (kunkin martan avustuksella) jokaiselle pienen paketinkin. Mukana oli 22 marttaa ja marttailun ystävää. Vatsa täynnä ja mieli iloisena lopetettiin aktiivinen syyskausi - tästä siirryttiin valmistelemaan omaa joulua ja odottamaan uutta marttailuvuotta.

Olitko mukana jossakin tapahtumistamme?

Anna palautetta, ole hyvä!

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.