Toteutuneet tapahtumat 2015

Syyskausi 2015 (syyskuu - joulukuu)

Syyskuu

Marttailta: Kävele Naiselle Ammatti su 13.9. klo 14

Naisten Pankki (Kirkon Ulkomaanapu) järjestää Suomessa joka syksy kävelytapahtuman, jonka tarkoituksena on kerätä lahjoituksina varoja kehitysmaiden naisten koulutukseen ja yrittäjyyden tukemiseen. Aurinkorannikolla tapahtuma järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa, alullepanijoina kaksi puuhakasta naista. Ohjelma koostui tietoiskusta, rantajoogasta, venyttelystä ja tunnin kävelyretkestä.

Tapahtuma sai suuren suosion. Huolimatta lyhyestä valmisteluajasta ja siitä, etteivät kaikki muuttolinnut vielä ole rantautuneet, mukaan tuli 45 naista. Varoja saatiin kerätyksi 520 euroa.

Aurinkorannikon marttoja oli tapahtumassa mukana 3 nykyistä ja ainakin yksi tuleva!

Lokakuu

Marttailta: Merimatka ja ruokailu ti 6.10.

Marttamme käväisivät merellä! 22 marttaa ja marttailuhenkistä  lähtivät Fuengirolasta reittibussilla kohti Benalmádenan satamaa. Bussi oli jo ennestään täysi ja tämän jälkeen vielä täydempi: porukkamme sai seisoa käytävällä eikä sen koommin ketään enää kyytiin otettu.  Marttamieli ei tästä lannistunut!

Bussipysäkiltä osa käveli, osa meni taksilla satamaan. Sirpa lunasti liput koko porukalle. Laivaan noustua merenkävijät saivat lasillisen kuohuvaa ja pientä purtavaa. Sää oli kaunis eikä kovin tuulinenkaan. Laivamatka kesti tunnin, ja mukava oli katsella tuttuja paikkoja välillä mereltä päin.

Fuengirolan sataman Tres Amigos -ravintolan noutopöydästä 13 ruokailemaan jäänyttä sai vatsansa täyteen tuhtia ruokaa. Juttu luisti. Matkaa kelpaa hyvällä mielellä muistella. Kiitos Sirpa Ristolaiselle ryhmän johdattelusta!

Rock the School - muusikkojen hyväntekeväisyystapahtuma Nuriasolissa la 17.10. klo 11 - 15

Muusikot tempaisivat suomalaisen koulun hyväksi järjestämällä hyväntekeväisyystapahtuman la 17.10. Nuriasolissa. Ravintolasalin puolella oli paljon musiikkiesityksiä, sisäpihan puolestaan valtasivat lukuisat yhdistykset ja yritykset toimintansa esittelyllä. Myös Martat oli kutsuttu mukaan.

Marttapöydän ympärillä olivat päivystysvuoroissa Sirpa, Arja, Helena, Tuovi, Seija ja Minna. Esittelymme sisälsi tietoa sekä taitoa:

• sukan kantapään tekoa: nähtävänä kolme villasukkaa eri vaiheessa ja vielä Arja neulomassa (=kutomassa) neljättä
  • hypistelyä: hieno villainen hypistelymuhvi, jonka Sirpa oli tehnyt ja myös esitteli
  • virkkausta: isoäidin neliöitä jaettavine ohjeineen
  • maisteltavaa: kolme ruukullista yrttejä - eturuuaksi rosmariinia ja basilikaa ja jälkiruuaksi minttua
  • marttojen esittelymateriaalia: Sinustako martta -kortteja, Martat-lehtiä yms.
  • jaossa oma syyskauden toimintakalenterimme ja yhteystietokorttimme
  • sinivalkoisia namusia
  • ja tietenkin jäseneksiliittymislomakkeita.

Moni oli martoista kiinnostunut, taisimme saada jokusen uuden jäsenenkin. Ainakin saimme jututtaa useita mukavia ihmisiä, joita ehkä näemme retkillämme ja tapahtumissamme myöhemmin!

Hierontaa ja koivumahlaa to 22.10.

Jutta Hopp kutsui jälleen Aurinkorannikon marttajäsenet tutustumaan Hierontapiste Koivun palveluihin ja tuotteisiin torstaina 22.10.2015. Paikalla oli kaksi hierojaa, jotka antoivat varttitunnin näytehierontoja.  Kiitämme Juttaa kutsusta ja puheenjohtajaamme Minnaa tapahtuman organisoinnista!

Hierontapiste Koivussa on nykyään myynnissä monenlaisia koivutuotteita: mm. koivumahlaa, koivusokeria, koivusaippuaa ja -shampoota. Mahla on täällä rannikolla uutuustuote!

Martoistamme muutama viettikin rentouttavan hetken Hierontapiste Koivussa. Jutta on tehnyt Aurinkorannikon martoille hyvän tarjouksen hierontojen sarjakortista sekä myynnissä olevista tuotteista. Jäsenet ovat saaneet tarjouksen sähköpostitse. Jos olet uusi jäsen tai sellaiseksi aikova, ota yhteys lomakkeella niin saat tiedon myös näistä jäseneduista.

Marttailta: Kodinhoito luonnonmukaisilla aineilla ti 27.10.

Marttamme kokoontuivat jo tutuksi tulleeseen kahvila SanDeliin tiistaina 27.10. klo 17. Meitä oli yhteensä 24, joista 18 oli jäseniämme ja 6 joko tutustumassa marttatoimintaan tai vierailemassa jostain toisesta marttayhdistyksestä.

Iltamme aiheena oli kodinhoito luonnonmukaisilla aineilla. Tarkoituksena oli löytää vaihtoehtoja sille kemiallisten aineiden armeijalle, joka siivouskomeromme valtaa. Löytyihin niitä: ruokakomero tarjoaa lukuisia konsteja puhdistukseen, desinfiointiin, kiillotukseen ja jopa kauneudenhoitoon.

Aiheesta alusti Suvi Kauranen. Kiitos Suville asiantuntevasta ja innostavasta puheenvuorosta! Yhdistyksen hallituksen puolesta Tuovi toi mukaan sitruunaisia vinkkejä.

Viihdyimme tämän aiheen ja SanDelin herkkujen ääressä 2,5 tuntia! Kotiin lähdimme sitruuna taskussa - tarina ei vielä kerro, päätyikö hedelmä siivoukseen vai kauneudenhoitoon.

Tämänkin illan vinkit tulevat näille sivuille perustettavaan "niksipankkiin" vielä marraskuun aikana. Valkoviinietikka, ruokasooda, sitruuna, peruna ja suola... niillä pärjää jo pitkälle. Eikä maksa paljon!

Marraskuu

Retki Malagaan tiistaina 3.11.

Saija Dimitrov ja Seija Rantasuo Kässämartoista kokosivat ryhmän retkelle Malagaan. Ajatuksena oli käydä joissakin lanka-, askartelu- ja kangaskaupoissa sekä tietenkin juoda kahvit tai pistäytyä tapaksilla - sen mukaan mikä porukkaa miellyttäisi.

Aamu valkeni harmaana. Satoi vettä eikä ilmoittautuneitakaan ei ollut kuin muutama. Tulisikohan tästä retkestä mitään? Ryhmän "kuljettajat" Sirpa ja Seija päättivät siitä huolimatta lähteä iloisin mielin Fuengirolan juna-asemalle - ja kas! sinne ilmestyi yhteensä 10 reipasta marttaa.  Porukka kokoontui ensimmäiseen vaunuun (sillä lienee nopeiten perillä?), yksi tuli vielä myöhemmältä asemalta kyytiin.

Ensin käytiin Kilon kangaskaupassa, Cinco Bolas -lankakaupassa ja lopuksi Tiger-lahjatavaramyymälässä, joka on entisen tuntemamme Tiimarin tapainen puoti (eli kaikkea hauskaa hypisteltävää). Viimeiseen kohteeseen, askartelukauppaan taksimatkan päähän, lähti kolme marttaa. He tekivätkin todella edullisia hankintoja - kaupassa oli nimittäin loppuunmyynti ja kaikki tavarat sai puoleen hintaan! Niistä tavaroista pääsevät nauttimaan vielä monet kässämartat ja myyjäisvieraat, sen verran juhlallisen kokoisia olivat ostoksilla olleiden marttojen nyssäkät.

Mukava matka? - Juotiinkos siellä marttakahvit, sitä tarina ei ole sivujen päivittäjälle kertonut.

Partiolaisten merirosvoillallinen Cabopinon hiekkarannalla

Perjantaina 6.11. iltamyöhällä klo 21-23 tienoissa merirosvoasuiset marttamme hämmensivät risottopataa Cabopinon hiekkarannalla... miten ihmeessä tähän päädyttiin!?

Aurinkorannikon partiolippukunta Lumipartio piti leiriä Cabopinon leirintäalueella viikonloppuna 6.-8.11.2015. Leirin johtajat olivat pyytäneet marttoja valmistamaan perjantai-illalle merirosvoteemaisen illallisen rannalle. Tuumasta toimeen: 5 marttaa valmisti etukäteen Seijan luona kanarisoton ja pakkasi folioihin valmiiksi suklaabanaanit, sitten matkaan.

Iltayhdeksän jälkeen pimeällä rannalla söi parinkymmenen hengen ryhmä risottoa hyvällä halulla pelkkien taskulamppujen valossa, sillä aikaa eräässä Calahondan uunissa paistui banaanisato... nekin katosivat rannalla astioista tuota pikaa. Lopuksi kukin sai aarrearkusta (suklaa)rahanyssäkän mukaan.

Ainoa hankaluus verrattuna suomalaiseen lasten leiriin oli se, että rannalle ei ollut luvallista tehdä nuotioita. Toki "piraattibanaani" nuotion hiilloksella itse paistettuna olisi ollut jännittävämpi. Siitä huolimatta tämä oli mieleenpainuva leirihetki - lapsille sekä martoille. Yhteistyö jatkukoon!

Hallituksen kokous

oli maanantaina 16.11.2015 klo 17.30 Fuengirolassa. Puolitoistatuntinen hallitukselta taas vierähti yhteisiä asioita arvioitaessa ja suunniteltaessa. Valtaosan ajasta vei tulevien tapahtumien valmistelu.

PopUp-Garderobi -kierrätystapahtuma: Tuo, vaihda ja vie!

ti 17.11. klo 17.30 - 19.

Tapahtuma pidettiin Bar Komppiksessa osoitteessa C/ Isaac Peral 3, Los Boliches. Paikka oli sopivan tilava, monenkirjava "garderobi" mahtui hyvin sisätiloihin vaikka välillä tulikin penkojaisissa vähän ruuhkaa! Tapahtuma keräsi n. 50-60 osallistujaa - marttoja sekä muita. Ideana oli, että tapahtumassa vaihtaa omistajaa tavara, ei raha - mukaan sai siis ottaa tavaraa ilmaiseksi.

Vaihdettavaa kertyi paljon - vaatteita, koruja, kodintekstiilejä ja jokunen kenkäparikin. Mukana oli joitakin todellisia löytöjä! Moni toi enemmän kuin vei, mutta lähes jokainen lähti nyssäkän kanssa kotiin. Kierrätysmaksusäästöpossukin sai vapaaehtoisia euroja yli 30, joilla saatiin osittain katetuksi tapahtuman ilmoituskuluja. Jäljelle jääneet tavarat päätyivät kirpputorille.

Vaatepinojen penkomisen lomassa tutustuimme pöydällä olleisiin tiedotteisiin vaatteiden tuotannosta, vastuullisista hankinnoista, kierrätyksestä ja tuunauksesta.

Marttaliiton Garderobi-sivuilta saa jatkossakin hyödyllistä tietoa! Garderobi-vihkon voit ladata täältä.

Piirijärjestömme Uudenmaan Martat ry:n syyskokous

pidettiin lauantaina 21.11.2015 Helsingissä. Valitettavasti kumpikaan nimetyistä edustajistamme ei päässyt kokoukseen. Saamme kuitenkin lukea kokousuutiset piirijärjestön kotisivuilta kunhan ilmestyvät.

Piparitaikinaa Saapastoiminnalle

Seija Rantasuo valmisti urakalla piparitaikinaa Saappaan porukalle sunnuntain 22.11. paistotalkoita varten. Saapaslaiset myyvät piparit joulun alla oman nuorisotoimintansa tueksi. Hyviä olivat mallikappaleet, todistaa lasten testiryhmä.

Marttailta: Teekulttuuri ti 24.11.klo 17, Teepuoti Pekoe

Teekulttuuri on yksi marttojen valtakunnallisista teemoista. Siksipä aurinkorannikkolaiset martatkin tahtoivat tutustua teen olemukseen!

Teepuoti Pekoessa Los Bolichesissa kävi vierailulla 10 hengen marttaryhmä Minna Kantolan opastamana. Omistaja José (Minna tulkkinaan) esitteli erilaisia teelaatuja, kertoi teen terveysvaikutuksista ja teen oikeaoppisesta valmistamisesta - siis kunkin laadun vaatimasta veden lämpötilasta ja lehtien haudutusajasta. Korkeampaa matematiikkaa? Eihän toki, vaan höyryävää juomaa talven lämmikkeeksi. Jatkoa seuraa kevään marttaillassa!

Joulumyyjäiset la 28.11. klo 14 - 16, suomalainen koulu, Los Pacos, Fuengirola

Aurinkorannikon martoilla oli myyntipöytä suomalaisella koululla pidetyissä joulumyyjäisissä, jotka järjesti Suomalaisen koulun vanhempainyhdistys. Pöydällämme oli runsaasti leivonnaisia ja käsitöitä.

Työtä oli tehty runsaasti etukäteen: leipomisryhmässä ahkeroivat (ainakin) Helena Tanskanen, Raili Laakso, Sirpa Ristolainen ja Irmeli Turunen; käsitöitä ja askartelutuotteita valmistivat Seija Rantasuo ja kässämartat; osa valmisteli tuotteita kotonaan kuten Raili Parviainen, Aila Valjakka ja Tuovi Sainio. Myyntipäivänä tiskin takana asiakkaita palvelivat mm. Sirpa Ristolainen, Helena Tanskanen, Hannele Silfvast ja Tuovi Sainio. Moni martta pistäytyi tervehtimässä.

Taloudellinen tulos ei ollut päätä huimaava, myyntiä olisi voinut olla enemmänkin! Tähän mahdollisesti vaikuttivat järjestäjän asettamat myyntirajoitukset (ei joululaatikoita eikä makeita leivonnaisia) sekä kehnohko pöydän paikka (ei päärakennuksessa vaan läheisellä kentällä). Ensi vuonna ehkä harkitsemme omien myyjäisten järjestämistä.

Hauskaa oli yhdessä tekeminen kaikesta huolimatta!

Laukkukurssi 3.12.

Laukuntekoon ei ilmoittautunut tarpeeksi osallistujia. Kurssi peruttiin. Ehkä tiedotus ontui? Saatamme yrittää myöhemmin uudelleen, jos kysyntää on.

Pikkujoulu 4.12. klo 19, Restaurante El Rio, Fuengirola

Hyvää marttaseuraa, maukasta ruokaa, joululauluja, arvontaa - ja pikkupaketti joulupukilta. Siinä resepti mukavalle joulujuhlalle!

24 marttaa ja marttia kokoontui viettämään pikkujoulua ja marttailukauden päätöstä jo tuttuun ravintolaan El Rioon. Ruokaa odotellessa raikuivat perinteiset joululaulut, joita Sirpan sukulaistyttö Piia meillä laulatti. Hyvää kannatti odottaa - ruoka maistui. Arpaonnetar ja joulupukki olivat suosiollisia, ja niin jokainen lähti kotiin paketti kainalossa, kellä yksi, kellä kaksi.

Kiva tunnelma, hyvä juhla. Kelpasi siitä lähteä omiin jouluvalmisteluihin.

Naisten Pankin joulumyyjäiset ma 7.12. klo 12 - 16, Centro Finlandia

Sirpa Ristolainen ja Seija Rantasuo hoitivat näiden myyjäisten marttapöydän. Tänne veimme tavaraa, jota jäi koulun joulumyyjäisistä. Käsitöitä meni paljon, varmaankin pehmeisiin paketteihin joululahjoiksi. Samalla Sirpa ja Seija myös esittelivät marttatoimintaa. Moni kiinnostui!

Myyjäiset järjesti Naisten Pankin Aurinkorannikon ryhmä. Tapahtuman tuotto (pöytävuokrat, ohjelmatuotto) menee lyhentämättömänä Naisten Pankille, joka tukee kehitysmaiden naisten yrittäjyyttä ja omaehtoista toimeentuloa. Näin olimme me martatkin omalla pöytävuokrallamme tukemassa hyvää tarkoitusta. Tutustu Naisten Pankin toimintaan täällä.

Hyvää joulunaikaa kaikille!

Jäämme odottamaan marttailuvuotta 2016.

Uusi vuosi, uudet marttakujeet!

Kevätkausi 2015 (tammikuu - toukokuu)

Martan kuntokuuri I: Kuntosalikäynti ti 27.1.2015

13 virkeää marttaa tutustui Gimnasio Solbeachin kuntosaliin Fuengirolassa. Ystävällinen henkilökunta kertoi salin tarjonnasta ja opasti laitteiden käytössä. Tunti kului nopeasti omaa kuntoa testatessa ja laitteissa liikkuessa. Marttajäsenet saivat myös jatkotarjouksen - kunnonkohotusta ja kinkun sulatusapua saa keväällä tarjoushinnalla.

Helmikuu

Martan kuntokuuri II: Hierontapiste Koivu to 5.2.2015

Kuntokuurin toinen jakso vei martat Hierontapiste Koivuun Fuengirolan Los Bolichesissa. 13 marttaa tutustui palveluihin, ja sai keskuksen hierojilta Jutalta ja Paavolta 15 minuutin näytehieronnan. Koska sattui olemaan Runebergin päivä, hemmotteluhetki sisälsi myös torttukahvit - siitä makoisa kiitos Hierontapisteelle! Jatkoksi martat saivat hyvän tarjouksen hieronnoista. Noin puolet porukasta otti sen heti vastaan, muutkin jäsenet voivat hyödyntää tarjousta varaamalla ajat vielä helmikuun aikana. Kysy lisää marttayhdistyksestä.

Kaksiosaisen kuntokuurin vierailut järjesti puheenjohtaja Minna Kantola. Kiitos Minna, tästä saamme hyvän alun kunnonkohotukseen!

Aurinkorannikon Martat ry:n vuosikokous

pidettiin maanantaina 23.2.2015 klo 17 - 18.30 Restaurante SanDelissä Los Bolichesissa  Fuengirolassa. Mukana oli 28 osallistujaa, joista jäseniä oli 22. Kuudesta tutustujasta kolme liittyi yhdistykseemme - tervetuloa, uudet martat!

Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat, mm. vuoden 2014 toimintakertomus, tilit ja tilinpäätös, vuoden 2015 toimintasuunnitelma ja talousarvio, jotka kaikki hyväksyttiin. Tili- ja vastuuvapaus myönnettiin tilivelvollisille.

Kokous käsitteli myös hallituksen kokoonpanon. Erovuoroinen puheenjohtaja Minna Kantola valittiin uudelleen seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi (2015 - 2017). Hallituksesta olivat erovuorossa Päivi Laitinen ja Tuovi Sainio, joista Tuovi Sainio jatkaa toiselle kaksivuotiskaudelle ja Suomeen muuttaneen Päivi Laitisen tilalle valittiin Saija Dimitrov. Kaksi muuta hallituksen jäsentä, Arja Kujansuu ja Sirpa Ristolainen, jatkavat hallituksessa edelleen (2014 - 2016).

Kokouksen puheenjohtajana toimi Seija Rantasuo. Keskustelu oli asiallista, innostunutta ja vilkasta. Juttua vauhditti SanDelin hyvä kahvi ja maukkaat leivonnaiset, kiitos kokouspaikan emännille! Annikki Eklundin Suomen tuomisina saimme kaikki rintaamme marttamerkin.

Kiitos kaikille mukanaolleille!

Maaliskuu

Marttailta ti 17.3.2015 klo 17.30 Tuulan luona Mijas Costalla

Garderobi-teemaan liittyen pidimme Martan tyyli-illan. Kokoonnuimme Tuula ja Risto Kivialhon kauniissa kodissa, kiitos kutsusta! Koolla oli alustajat mukaanlukien 31 marttaa ja marttailuhenkistä.

Illan aloitti Kristiina Tähtinen Mijas Natural -kauneuskeskuksesta. Kristiina kertoi mm. kasvo- ja vartalohoidoista ja kestopigmentoinnista. Tyylikonsultti Hilkka Hakola jatkoi kertomalla eri vartalotyypeistä ja siitä, miten vartalon parhaita puolia voi korostaa oikeanlaisella pukeutumisella. Myös vaatteen väri on tärkeä: omiin luonnollisiin väreihin sopiva vaatteen väri saa hehkua olemukseen. Lopuksi Kristiina ja Hilkka esittelivät muutamia pukuja, jotka Novo Luxe Boutique -vaateliike Mijas Pueblosta oli lähettänyt tutustuttavaksi esimerkkeinä valikoimistaan. Esillä oli myös Hilkka Hakolan ja Sinikka Ahokas-Gröhnin koruja.

Tulimme kaikki vakuuttuneiksi siitä, että vaikka sisäinen kauneus onkin tärkeintä, voi itseluottamusta ja hyvää oloa vahvistaa huolehtimalla ulkoisesta olemuksesta! Itselle sopivan pukeutumistyylin ja -värien tunteminen myös vähentää hukkaostoksia.

Kiitokset isännille, alustajille ja osallistujille!

Retki Malagan kauppahalliin la 21.3. (Mercado Central de Atarazanas)

12 marttaa ja marttailun ystävää teki retken Malagan kauppahalliin lauantaina 21.3.2015. Joukkue lähti yhdessä junalla aamukymmeneltä ja päivä vierähti iloisesti.

Kauppahallissa on 260 kojua - ja aika moneen niistä kurkistettiin. Halli on todellinen runsaudensarvi: kalaa, lihaa, äyriäisiä... vihanneksia, juureksia, hedelmiä... säilykkeitä, öljyjä, luontaistuotteita... mausteita, namusia, kuivattuja hedelmiä, sen seitsemän sortin pähkinöitä... tapaksia, vartaita, grillattua kanaa... kaikkea ruokatarviketta mitä ikinä voisi kuvitella tarvitsevansa.

Itse rakennus jo on näkemisen arvoinen! Paikalla ovat 1300-luvulla sijainneet Nasrid-dynastian laivatelakat.  Laivatelakka keskellä kaupunkia? Kyllä, sillä aina 1700-luvulle saakka meren aallot huuhtelivat rakennuksen eteläistä edustaa. Rakennus palveli laivatelakan jälkeen mm. luostarina, varastona, asevarastona, kasarmina,  sotilassairaalana, jopa lääketieteellisenä kouluna. 1800-luvulle tullessa rakennus oli jo pahasti rappeutunut ja purettiin pois uuden kauppahallin tieltä. Alkuperäisestä seitsenkaarisesta rakennuksesta pelastettiin luonnonvalkoinen arabityylinen marmoriportti, joka saikin arvoisensa paikan 1879 avatun hallin pääsisäänkäyntinä. Laivatelakoiden historiallinen merkitys säilyy nimessä - Atarazanas. Upea lasimaalaus on tehty 1970-luvulla, ja koko rakennus peruskorjattu 2008-2010.

Hallikierroksen jälkeen kävimme tietenkin - marttojen tapaan - kahvittelemassa. Love is Bakery -kuppikakkukahvila Malagan Alameda Principal -pääkadulla oli viihtyisä ja kakut kauniita ja makoisia. Periespanjalaisen kauppahallin jälkeen tutustuimme siis amerikkalaisiin leipomuksiin. Pussukoita oli tarttunut mukaan jo hallista, ja jokunen kuppikakkukin lähti kassiin kyytiin.

Iloista joukkoa ei pieni sadekaan haitannut. Mukava päiväretki! Kuvia on luvassa kuvagalleriaan piakkoin.

Kondiittorintaidot -marttailta ti 24.3. klo 17.30 Helenan luona Fuengirolassa

Leipuri, kondiittori Raili Laakso ja Sirpa Ristolainen olivat valmistelleet hienon marttaillan. Kondiittoritaitoja harjoiteltiin Helena Tanskasen luona Fuengirolan Los Bolichesissa tiistaina 24.3.2015. Kakkujen parissa vierähti 3,5 tuntia!

Lähipäivinä tähän tulee lisää tietoa, mitä saimme illassa aikaan. Myös kuvia on tulossa kuvagalleriaan!

Huhtikuu

Marttailta Garderobi-teemalla: Tavaranvaihtoilta 14.4. - peruuntui!

Onko mekkosi kutistunut kaapissa? Löytyykö lipastosi laatikosta asusteita, joihin olet jo kyllästynyt? Vöitä, huiveja, koruja? Tuo ne yhteiselle vaihtopöydälle! Toisen vanha voi olla sinulle uusi, oma tarpeeton kapistuksesi voi vielä koristaa kaveria.

Joka martta kannattaa kierrätystä. Tässä illassa tavara vaihtaa omistajaa ilman rahaa.

Tavaranvaihtoilta valitettavasti peruuntui, lienevätkö jäsenemme jo lähteneet Suomeen.  Yritämme myöhemmin uudelleen!

Uudenmaan Martat ry:n kevätkokous ke 22.4. Helsingissä

Piirimme kevätkokous pidettiin Helsingissä keskiviikkona 22.4.2015. Aurinkorannikon Martat ry:n edustajana kokoukseen osallistui varapuheenjohtajamme Saija Dimitrov. Kokouksen aineistoa (mm. kotitalousneuvonnan haasteista, tulevasta toiminnasta ja tapahtumista sekä viime vuoden toteutumista) löytyy piirin arkistoista.

Toukokuu

Isien ja lasten äitienpäivävalmistelut pe 8.5.

Perjantaina 8.5. Fuengirolan Los Pacosissa seurakunnan perhekerhossa valmistui äitienpäiväherkkuja. Tosin kotiinvietäväksi taisivat jäädä vain rippeet.

Marttamme Seija Rantasuo ja Tuula Matinolli leipoivat muffineja lasten, isien ja äitien kanssa Pacosintuvalla. Käsiään jauhottamassa oli yhteensä 23 henkilöä. SE-lehti oli mukana tuoksuja haistelemassa ja julkaisi tapahtumasta uutisen.

Niin leipurit kuin ohjaajatkin hyrisivät tyytyväisyydestä. Yhteistyötä päätettiin jatkaa syksyllä.

Tampellan Martat vierailulla 11. - 15.5.

Kevätkauden viimeiset toukokuiset tapahtumat vietettiin yhdessä Tampellan marttojen kanssa. Harmi vain, että niin monet Aurinkorannikon martat olivat jo matkustaneet kesän viettoon Suomeen.

Mukana olleille yhdistystapaaminen oli innostava. Kumpikin yhdistys on aika nuori, joten puhuttavaa riitti. Tietojen, taitojen ja kokemusten  jakamista, mukavia kohtaamisia, yhdessä tekemistä - ja ideoita yhteistyölle myös jatkossa! Mitähän saammekaan tästä vielä aikaiseksi!

Marttailta: Tapaksia ja viinibodegavierailu ti 12.5. Mijas Pueblossa

Marttaillasta kertoo Minna:

Marttailtaan Mijasissa osallistui 17 marttaa. Alkuun vierailimme Vinotecassa, 1800-luvulta peräisin olevassa, aiemmin kylän sähkökeskuksena toimineessa rakennuksessa San Sebastian-kadulla. Nautimme viineistä, joista saimme seikkaperäisen selostuksen, mm. nuorta verdejo-viiniä Ruedan alueelta sekä Rioja-alueen tammitynnyrissä 36 kk käynyttä punaviiniä. Tilasimme tapaslautaset ja maistelimme mm. pitkään kypsytettyjä manchego-juustoja ja erilaisia makkaroita ja ilmakuivattua kinkkua.

Vinotecan jälkeen tutustuimme Mijasin barrioihin. Jututimme matkalla espanjalaista iäkästä herraa, joka valmisti kenkiä heiniä kieputtamalla ensin naruksi ja niitä yhdistämälla. Hän kertoi tehneensä niitä myyntiin tuhansia! Mukava kohtaaminen. Mijasin kujat olivat haastavia,  joten lepohetki Picasso-baarissa Málaga-kadulla oli tarpeen. Siellä maistelimme vielä lisää tapasia, mm. sinisimpukoita ja friteersttuja merenherkkuja. Lopuksi menimme luokseni kahville ja vaihtamaan kokemuksia marttailusta Suomessa ja Espanjassa. Aivoriihessä  kehiin  heitettiin myös ajatus yhteisestä matkasta Lontooseen, jossa Tampellan marttojen matkaa organisoineella Marjutilla on hyviä kontakteja. Yksi ehdotettu teema oli tutustuminen Lontoon lähistön puutarhoihin. Samoja kiinnostuksen kohteita tuntuivat olevan ruoka ja kädentaidot. Tampellan martoista löytyi osaamista mm. keramiikassa, virkkauksessa, ruuanlaitossa ja puutarhanhoidossa. Aika moni oli ammatiltaan opettaja! Erilaiset ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyvät seikat nousivat esille keskusteluissa myös.

Päivä Malagassa ke 13.5.

Malagaan tutustui kuusi marttaa. Kohteena oli vanha kaupunki ja Picasso-Museo. Oppaana toimi Marianne Hietala.

Sitrustilaretki to 14.5. ja iltakahvit Helenalla

Helatorstaina Pizarraan suuntautuneelle sitrustilavierailulle osallistui kymmenen marttaa. Tutustuimme hedelmäpuiden viljelyyn ja saimme hauskan opastuksen Juanilta, tilan isännältä. Saimme maistaa erikoisuuksia, mm. Limon dulcea, makeaa sitruunaa sekä limonkvattia. Paella oli jo porisemassa, kun saavuimme mutta ehdimme senkin valmistukseen tutustua. Kokeneelta puutarhamartalta tuli hyvää palautetta isosta tietomäärästä, jonka saimme. Tilan isäntä on aina hyväntuulinen ja matkaa sitrustilalle voikin kutsua hyvän mielen matkaksi.

Matkan hinta oli omakustannehinta 55 euroa. Hintaan sisältyi matka, opastus ja ruoka juomineen. Oppaana toimi Carmen Villa Trella ja tulkkina Minna Kantola.

Matkan jälkeen marttamme Helena kutsui koko poppoon herkullisen kahvipöydän ääreen kotiinsa. Kelpo päätös yhteiselle viikolle.