Toteutuneet tapahtumat 2016

-- Viimeisimmät tapahtumat alimpana --

Kevätkausi tammikuu - toukokuu 2016

Marttailta ti 12.1. klo 17.30 höyryävän teekupin ääressä!

20 marttaa kokoontui vuoden 2016 ensimmäiseen marttailtaan Sisko Peuralahden luo Los Bolichesiin. Kiitos, Sisko, että kutsuit meidät kauniiseen kotiisi! Teepuotivierailulla saimme tietoa teelaaduista ja oikeaoppisesta teen haudutuksesta, ja näitä oppeja otimme käyttöön teeillassamme.

Hannele Salokannas kertoi meille teen historiasta ja joidenkin "teemaiden" vahvoista perinteistä. Mariannelta kuulimme myös omakohtaisia kokemuksia Japanin teeseremoniasta. Kupeissa höyrysi vuorollaan neljä erilaista teetä - vihreä, valkoinen, oolong ja puerh - ja pöytään oli useampikin martta tuonut teen kaveriksi herkkuja.

Hauskinta oli tietenkin päästä juttelemaan marttojen kesken, pitkästä aikaa. Käytiin läpi myös hallituksen laatimaa kevään toimintatarjotinta, johon sitten yhdessä ideoitiin lisää.

Yhteisen teeillan jälkeen teepuoti on kuulemma saanut lisää kanta-asiakkaita. Hienoa!

Hierontahetki Seijan luona ti 26.1. klo 17.30

Seija Rantasuo kutsui marttoja luokseen hierontahetkeen. Mikä sen rentouttavampaa kuin antaa toisilleen käsi- ja jalkahierontaa aromiöljyin! Tähän hetkeen osallistui 4 marttaa, ja jatkoa seuraa.

Helmikuu

Marttailta KonMarin parissa ti 9.2. klo 17.30, Bar Komppis

Minna Kantola alusti aina-niin-ajankohtaisesta aiheesta: miten saada kodin tavarat järjestykseen! Japanilaisen Marie Kondon kehittämä, maailmaa valloittava KonMari-menetelmä tuli tutuksi 24 martalle. Minnan johdattelemana pääsimme tutkimaan, miten voisimme raivata kotimme ja elämämme turhasta tavarasta ja iloa tuottamattomista asioista. Parituntinen vierähti nopeasti, kun pääsimme jakamaan ajatuksia ja vertailemaan kokemuksia. Asia on tapetilla myös muilla martoilla: Martat-lehdestä 1/2016 löytyy juttu "Valtaa tila takaisin tavaroilta" (s. 22-25).

Aihetta käsittelevä kirja (Marie Kondo: KonMari - siivouksen elämänmullistava taika) lähti Minnan hyllystä lainakiertoon. Kenties joku meistä on jo saanut kotinsa järjestykseen?

Martan kuntokuuri: Tutustumiskäynti Martin Kuntoon to 11.2. klo 18

Jos etsit kuntosalia, jossa ei soi jatkuva taustamusiikki täysillä, tämä kuntosali voisi olla sinun valintasi. Martin Kunto (Los Bolichesissa) kutsui martat tutustumiskäynnille, ja kutsun otti vastaan 15 marttaa. Hyvä käynti! Jatkossa marttojen on mahdollista koota pienempiä ryhmiä, jotka voivat edullisesti varata tunnin opastuksen laitteiden käyttöön ja sen jälkeen jatkaa kuntoilua omatoimisesti. Kiitos kutsusta!

Retki: Yrttitarha parvekkeelle - vierailu puutarhalla ti 16.2.

Kohteena oli Viveros Guzmán (Alhaurin de la Torre), jonka tiloissa on laajat kasvi- ja sisustusmyymälät. Retkellä oli 8 marttaa, ja matka tehtiin kolmella yksityisautolla. Perillä vierähti useampi tunti, ihasteltavaa riitti. Puutarhalta löytyy hedelmä- ja koristepuita, koriste- ja hyötypensaita, juuresten, vihannesten ja yrttien taimia, yksivuotisia ja monivuotisia kukkia joka lähtöön, leikkokukkia, silkkikukkia, kaikenkokoisia ja -muotoisia ruukkuja, multaa, ravinnepussukoita... sisustusliikkeissä ihastelimme tauluja, koriste-esineitä, valaisimia, jopa huonekaluja.  Marttojemme mukaan lähti kasvi poikineen.

Puutarhalla on tuloaulassa iso osasto aina sesongin mukaan - nyt siellä laitettiin esille pääsiäisen kasveja ja sisustustavaroita. Tästä heräsikin ajatus: tehdään uusi retki ennen joulua! Sitä odotellessa kasvavat parvekeruukuissa minttu, sitruunantuoksuinen timjami, laventeli, oregano, meirami, mansikka...

Vuosikokous ma 22.2.2016 klo 17.30, Bar Komppis, Fuengirola

Aurinkorannikon Martat ry:n vuosikokous pidettiin Bar Komppiksessa maanantaina 22.2. klo 17.30 alkaen. Mukana oli 21 osallistujaa, joista 19 oli jäseniä ja kahdesta tutustujastakin tuli jo uusia jäseniä. Kiitos kaikille mukanaolosta sekä aktiivisesta ja rakentavasta keskustelusta.

Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat, joista tärkeimpiä olivat

• vuoden 2015 toimintakertomuksen hyväksyminen
  • vuoden 2016 toimintasuunnitelman ja talousarvion hyväksyminen
  • hallituksen jäsenten valinta erovuoroisten tilalle.

Hallituksesta erovuorossa olivat Arja Kujansuu ja Sirpa Ristolainen, molemmat perustajajäseniä. Arja jättäytyi pois hallituksesta, hänen tilalleen valittiin Jaana Kivimäki Benahaviksesta, Sirpa Ristolainen valittiin uudelleen. Kausi on kaksi vuotta. Arjalle iso kiitos neljästä vastuuvuodesta hallituksessa ja Jaanalle lämmin tervetulotoivotus!

Vuoden 2016 hyväksytty toimintasuunnitelma sisältää yksityiskohtaisen ohjelman kevätkaudelle ja runsaasti marttailta-, retki- ja kurssiaiheita syyskaudelle. Syksyn tarjonnasta lähetämme jäsenille kyselyn - siten saamme ohjelmaan juuri ne, joita väkemme haluaa, koska kaikkea emme saa mahtumaan kalentereihin. Yhdessähän me ne toteutamme!

Maaliskuu

Hallituksen kokous ti 1.3. klo 14.15, Café Granier, Los Boliches

Uusi hallitus istahti järjestäytymiskokoukseen viikon päästä vuosikokouksesta. Vuonna 2016 hallitukseen kuuluvat siis Minna Kantola, joka edelleen jatkaa kaksivuotiskauttaan (2015-2017) puheenjohtajana, Saija Dimitrov, Jaana Kivimäki, Sirpa Ristolainen ja Tuovi Sainio.

Tärkeimpänä asiana oli hallituksen järjestäytyminen ja vuosittain jaettavat luottamustehtävät:

• varapuheenjohtajaksi valittiin edelleen Saija Dimitrov
  • sihteeriksi edelleen Tuovi Sainio
  • rahastonhoitajaksi uusi hallituksen jäsen Jaana Kivimäki

Sirpa Ristolainen toimii jatkossa marttayhdistyksemme jäsenvastaavana (jäsenhankinta, jäsenmateriaalit, jäsenyyttä koskevat kysymykset yms.) sekä kummimarttana, joka ottaa uudet martat siipiensä suojaan.

Muina asioina hallitus kävi läpi lähiajan - ja vähän syksynkin - käytännön asioita. Niistä tiedotetaan sitä mukaa kuin asiat ovat ajankohtaisia.

Marttailta: "Kaiken maailman kuituja"  ke 9.3. klo 17.30, Bar Komppis, Los Boliches, Fuengirola

Keskiviikkona 9.3. parisenkymmentä marttaa istahti marttailtaan Bar Komppikseen kuulemaan Gigin esitelmää "Kaiken maailman kuiduista". Hienolla asiantuntemuksella Gigi selosti luonnonkuitujen alkuperää ja ominaisuuksia. Tiesitkö, että vikunjan villa on maailman hienointa ja kalleinta villaa? Ja ah niin pehmeää ja lämmintä - eikä ihme, sillä vikunjan pitää villallaan tarjeta vuoristossa 4 kilometrin korkeudessa!
Esitelmän aikana saimme hypistellä alpakkalankakerää, lampaanvillakieppiä, mohairneuletta, laamaviittaa ... ja monenlaista esimerkkikuitua. Olipa mielenkiintoinen tuokio, suurkiitos Gigille!

Lempeä jooga- ja mindfulness-hetki pe 11.3. klo 12, Fuengirola

Liisa Hanén kutsui martat perjantaina 11.3. Studio MindBodyn tiloihin, osoite Av. Jesús Cautivo 11, Los Boliches. Noin tusina marttaa otti kutsun vastaan, kiitos Liisa.

Pieni kuvaus on tulossa tähän kunhan joku kertoo hetkestä tarkemmin!

Marttailta: Uusien marttojen perehdytysilta ti 15.3. klo 17.30, Torremolinos

25 Aurinkorannikon uutta sekä kokeneempaa marttaa - ja muutama tutustujakin - kokoontui sihteeri Tuovin kotiin Torremolinosiin perehtymään Martat-järjestön ja yhdistyksemme toimintaan pintaa syvemmältä. Kahvitellen tietenkin aloitimme, jonka jälkeen puheenjohtaja Minna kertoi marttailun maailmasta sanoin ja kuvin.

Perinnevideo ei suostunut (vihdoin löydyttyään) latautumaan, mutta sen katselu jäi kotitehtäväksi. Tutustuimme sen sijaan liiton, piirin ja yhdistyksen toimintaan internet-sivujen kautta. Katsastimme myös oman yhdistyksemme kevään toimintakalenterin: monta mukavaa yhteistä hetkeä on vielä luvassa ennen kuin muuttolintumme lähtevät taas Pohjolaan.

Sihteeri kiittää Helenaa ja Karinia paistoksista, Elenaa ja Anjaa järjestelyavusta sekä Mariannen tiskausryhmää, joka teki puhdasta jälkeä keittiössä. On ilo saada martat kyläilemään!

Hallituksen kokous 28.3. klo 14.15, Café Granier, Los Boliches

Käsittelyssä normaalit kuviot: arviointia menneistä ja suunnittelua tulevista tapahtumista. Näiden lisäksi mm.: leikekirjaa ryhtyy pitämään Saija Dimitrov, Lontoon matkan varauksia alkaa hoitaa Jaana Kivimäki, sähköpostin käytössä ja kotisivujen päivityksessä hallitusta opastaa Tuovi Sainio.

Kässämartat ideatalkoissa ke 30.3.

Kässämarttamme kokoontuivat Seija Rantasuon luona keskiviikkona 30.3. klo 13 ideoimaan tarjontaa Fuengirolan kansainvälisille päiville (28.4. - 2.5.). Tapahtuman suomalaisosaston vastuuhenkilöt ovat tarjonneet martoille mahdollisuuden olla Suomen osastolla Joulupukin kanssa luomassa Suomi-kuvaa. Marttamme huolehtivat lasten piirustuspöydästä ja omasta myyntipöydästään, jossa todennäköisesti on tarjolla toinen toistaan kauniimpia suomalaisia käsitöitä. Hyvä martat! Jäämme mielenkiinnolla odottamaan mitä pöydältä löytyy.

Tutustumiskäynti Salon Cristal -kauneushoitolassa to 31.3.

8 marttaa pistäytyi (= 2,5 tuntia) tutustumassa Kampaamo-kauneushoitola Salon Cristalissa Fuengirolan Los Bolichesissa. Syyskuussa 2015 aloittanut uusi yrittäjä Kati Lamberg kertoi salongin toiminnasta, joka tarjoaa kampaamo-, kauneus- ja terveyspalveluja 4 hengen tiimin voimin. Salon Cristal on laatinut Aurinkorannikon martoille omat tarjoushinnat, joissa on 10-15 % alennus useimmista hoitolan palveluista. Hinnasto on toimitettu jäsenille sähköpostitse ja se löytyy myös jäsenetusivuilta.

Salon Cristal järjesti tutustumisiltaan osallistuneiden kesken arvonnan, jossa palkintona oli hiusten pesu, leikkaus ja föönaus. Arvonnan voitti Terttu Kinnunen, onnea!

Martat kiittävät Katia ja Salon Cristalin tiimiä tarjoiluista, hyvästä esittelystä, mukavasta illasta ja myös tulevasta yhteistyöstä!

Huhtikuu

Marttailta: Puistopiknik (nyyttikestit)

Maanantaille 4.4. suunniteltu Puistopiknik siirtyi tulevalle toimintakaudelle. Onneksi  siirrettiin - kyseisenä maanantaina satoi kaatamalla!

Ruokapiiri kokoontui ti 5.4.

Ruokapiirissä oli tällä kertaa mukana 3 marttaa, kaikki eivät päässeet mukaan. Jos jatkossa olet ruokapiiristä kiinnostunut, ota yhteys suoraan Minnaan. Jokunen saattaisi vielä mahtua mukaan. Yhteydenotot vaikkapa kotisivujen lomakkeen kautta.

Ulkoilupäivä: Retki talleille ja vuoristoon ke 6.4., Mijas

Keskiviikkona 6.4. tutustuimme marttamme Ritva Virtasen hevosiin ja talliin, jossa nämä kolme hevosta monien muiden hevosten, muulien, aasien ja ponien kanssa asustelevat. Ulkoilupäivään osallistui emäntämme mukaanlukien 11 marttaa ja yksi martti. Määränpää oli Mijasissa n. 8 km Fuengirolasta, kukkuloiden kainalossa, kuivan joen varressa.

Tallilla saimme nähdä, miten hevonen huolletaan ja satuloidaan ratsastuskuntoon. Siinä sivussa tutustuimme tallin isäntäpariskunnan moneen kadulta pelastettuun koiraan, näytti pihalla pyörähtelevän muutama helmikanakin.

Ritvan kolmesta hevosesta ruuna nimeltä Tango pääsi patikkaretkellemme mukaan. Patikkapolku kiersi läheisiä kukkuloita. Maisemat olivat hienot ja hyvässä seurassa matka taittui. Päivä oli kuuma, ja tunnin päästä lähdöstä olikin mukava istahtaa reitin "kääntöpaikalle" levähtämään, juomaan ja eväitä syömään.

Totesimme, että kovin kauas meren rannalta ei tarvitse mennä kun maisemat ovat jo aivan toisen näköiset. Luonnossa liikkuminen virkisti - tätä täytyy saada lisää!

Hallituksen kokous ma 11.4.

Toteutuneiden tapahtumien arviointia ja tulevien suunnittelua. Lisäksi mm.: piirin vuosikokouksessa 26.4. yhdistystämme edustaa Ritva Tuutti; Lontoon matkan päivämääriksi päätettiin 4.-7.11.2016, lennoista ja majoituksista ottaa selvää Jaana. Seuraava kokous 24.5.

Retki Malagaan: Tutustuminen Malagan modernin taiteen museoon (CAC Malaga) ti 12.4.

Museoretki jouduttiin peruuttamaan vähäisen osallistujamäärän vuoksi.

Lohdutuksena on, että Malagan modernin taiteen museoon on helppo mennä vierailulle ihan omatoimisesti: museo sijaitsee Renfen päätepysäkin Malaga Centro Alamedan lähellä - kun tulet junalta joen ali menevän käytävän liukuportaista ulos, museo on selkäsi takana. Lisäksi sisäänpääsy museoon on ilmainen, joten siellä voi piipahtaa vaikka joka kerta Malagassa käydessä. Se on avoinna tiistaista sunnuntaihin klo 10-20 kesäkuun 23. päivään asti, sen jälkeen aukioloaikoihin ilmaantuvat siestan tunnit. Museon kotisivuilla on lisää tietoa. Mukavia taidenautintoja!

Kässämarttojen retki Guadalhorcen tukkuliikkeisiin ke 13.4.

Guadalhorcen teollisuusalue Malagassa on varsinainen aarreaitta, sieltä löytyy ihan kaikkea. Alue on täynnä isoja "kiinankauppojen" tukkuliikkeitä, joista osa myy myös yksityisostajille. Vaatteita, laukkuja, koruja, sisustustarvikkeita, lankoja, kankaita, askartelutarvikkeita, keittiökapineita, elektroniikkaa, lahjatavaroita... mitä ikinä voi kuvitella. Voi siellä välillä istahtaa kahvillekin.

Kymmenkunta marttaa kierteli aluetta jalat kipeäksi, ja pussukoita kertyi. Retkiä on tulossa jatkossakin säännöllisin väliajoin. Lähde joku kerta mukaan, niin saat tuntumaa, millaista on olla Liisa Ihmemaassa.

Martat Fuengirolan kv. päivillä 28.4.-2.5.

Seija, Helena ja Kaarina päivystivät Suomen osastolla marttapöydän ääressä Fuengirolan kansainvälisillä päivillä  vapun tienoilla torstaista maanantaihin 28.4.-2.5. päivittäin 2 tuntia. Kaikesta hälystä huolimatta marttamme olivat hyvässä ja turvallisessa seurassa, sillä vieressä päivysti joulupukki.

Fuengirolan kansainväliset päivät (Feria Internacional de los Pueblos de Fuengirola) on Tapahtuma isolla T:llä. Tänä vuonna 27 maata ja 6 Espanjan maakuntaa esitteli maataan ja kulttuuriaan - ruokaa, pukuja, tanssia, musiikkia, käsitöitä, kuvataidetta, tutustumiskohteita... kaikilla oli esillä parasta mitä maa voi tarjota. Viime vuonna kävijöitä oli 1,2 miljoonaa, tämän vuoden kävijämäärää ei vielä ole julkaistu.

Pistäydyitkö paikalla?

Marttailta: Kevätkauden päättäjäiset ti 10.5.

Kevään viimeinen marttailta pidettiin Hannele Salokannaksen luona 10.5.2016. Heti alkuun ihastelimme parvekkeen kasvipaljoutta - emännän mukaan kukkaloisto on Reijo-isännän ansiota! Katso kuva: siinä hehkuvat kukat sekä keväiset martat!

Aloitimme illan kaunistautumalla: kukin oli tuonut mukanaan kaksi erikokoista huivia, joita Minna Kantolan johdolla taiteltiin kauniiksi koristeiksi kaulaan, hartioille, päähän tai vyöksi. Monikäyttöinen asuste!

Kahvilla ja herkuilla jatkettiin iloisen puheensorinan maustamana. Suunnittelimme syksyn toimintaa. Vuosikokouksen hyväksymästä toimintasuunnitelmasta poimitut toimintamuodot laitettiin järjestykseen, luvassa on tapahtumia, kursseja, vierailuja, marttailtoja ja retkiä. Kalenteri laaditaan kesän aikana.

Talven toimintakausi 2015/2016 on onnellisesti saatu päätökseen. Kiitos siitä kaikille mukanaolleille. Hyviä hetkiä, hienoa jakamista.

Kesäkausi kesäkuu - syyskuu 2016

Kesäkuukaudet (kesä-syyskuu) kukin on marttaillut omalla tahollaan.

Valtakunnallisia "marttailupäiviä" olivat:

• Tiistai 26.7. Martan päivä. Mahtoikohan kukaan martoistamme kutsua kaveria Martan päivän nimpparikahveille? Toki marttakahvi maistui hyvälle ihan omasta mukista omassa seurassakin!
  • Lauantai 27.8. marttojen Valtakunnallinen sienipäivä. Suomessa lienee ollut runsas sienivuosi - ainakin päätellen täysinä pursuilevista kanttarellikoreista, joista saimme silloin tällöin kuvia. Monella Aurinkorannikon martalla on taatusti sieniherkkuja säilöttynä talvenkin varalle!

Syyskausi lokakuu - joulukuu 2016

Martat merellä keskiviikkona 5.10. (lähtö klo 11.30)

Aurinkorannikon marttojen syyskausi alkoi merimatkalla ja makoisalla lounaalla. Mukana oli 21 osallistujaa. Matkapäivämme oli pilvinen mutta lämmin. Costasol Cruceros- yhtiön Starfish-laiva vei meidät Fuengirolasta Benalmádenan satamaan, jossa nautimme lounaan Wok Directo -ravintolan superrunsaasta buffet-pöydästä. Sammakonreisiä, bambunversoja ja vesikastanjoita... mutta myös tavallisempia eväitä syötäväksi joko raakana, planchalla paistettuna tai wokattuna. Hyvää oli kaikki - jokainen sai valita juuri sitä mitä halusi ja syödä juuri sen verran kuin jaksoi.

Ruokailun jälkeen tutkimme sataman puoteja ja pääosa ryhmästä palasi Fuengirolaan klo 16.45 laivalla. Kiireisemmät lähtivät aiemmalla laivalla klo 14.30 ja kaikkein kiireisimmät bussilla.

Jotkut "rannalle jääneet" harmittelivat merimatkan aikaista ajankohtaa, koska monet jäsenistämme olivat vielä Suomessa. Syynä on kuitenkin sää: mitä pidemmälle syksyyn ajankohta jää, sitä epävarmempi on merisää. Syksy kun tuo tullessaan kovia tuulia ja rankkoja sateita.

Tästä taitaa tulla perinne? Matka oli jo kolmas marttojen syksyinen merimatka. Kiitos kaikille osallistujille!

Kässämartat

Kässämartat aloittivat syyskauden toimintansa keskiviikkona 12.10. Kokoontumispaikka oli ja tulee jatkossakin olemaan Bar Restaurante Komppis, osoite Calle Isaac Peral 3, Fuengirola. Mukana oli puolenkymmentä marttaa ja innostusta oli ilmassa. Ryhmä jo suunnitteli ensimmäisen retken Malagan kangas- ja lankakauppoihin (katso uutisista Kässämarttojen kuulumiset). Kokoontumiset ovat jatkossa joka toinen keskiviikko klo 13 - 15, seuraava 26.10.

Kehon HCA-ravintoainemittaus torstaina 14.10.

Ryhmä marttoja käytti hyväkseen mahdollisuutta mittauttaa kehon ravintoaineet HCA-magneettiresonanssimenetelmällä. Mittaukset tapahtuivat Anni´s Vitalshopissa torstaina 14.10. kl0 11-16, mittauksen teki ja tulokset tulkitsi dipl.ravintoterapeutti Hanna Huttunen. Hinnasta Aurinkorannikon martat saivat 10 % alennuksen, kiitos Hanna Huttuselle! Kaikki päivän ajat tulivat varatuiksi. Ehkä jatkoakin seuraa?

Raakaruokaherkkuja ja luontaistuotteita perjantaina 15.10.

Marttamme Suvi Mäenpää ja kollegansa Tiina Rouvali olivat suunnitelleet opettaa meille, miten valmistetaan raakaruokaherkkuja, mm. Chiansiemen-puolukkapuuroa ja suklaa-banaanipiirasta. Valitettavasti tilaisuus peruuntui ilmoittautuneiden vähäisen määrän vuoksi. Kiitos kuitenkin Suville, Tiinalle ja Anni´s VitalShopille valmisteluista!

Kässämartat retkellä Malagassa perjantaina 21.10.

Puolenkymmentä kässämarttaa pistäytyi päiväretkellä Malagassa perjantaina 21.10.2016. Martat kolusivat kangas- ja lankakauppoja, kahvittelivat (totta kai, martat...) ja shoppailivat vähän muuallakin siinä sivussa.

Kangashankintoja tehtiin. Valmiista töistä saatanee iloita marttojen omissa myyjäisissä lauantaina 3.12.2016 Bar Komppiksessa. Ainakin uudenmallisia essuja on luvassa!

Lontoon matkalaisten tapaaminen torstaina 27.10.

Osa Lontoon matkalle lähtevistä tapasi toisensa torstaina 27.10. klo 17.30 Bar Komppiksessa. 21 lähtijästä paikalla oli 14. Aiheeseen johdatteli puheenjohtaja Minna, sihteeri oli mukana tekemässä muistiinpanoja vaikka ei mukaan lähdekään. Keskusteltiin matkan käytännön asioista ja ohjelmasta. Mukavalta vaikuttaa!

Lontoon matka pe-ma 4. - 7.11.2016

13 Aurinkorannikon marttaa käväisi Lontoossa! Mukana oli perheenjäseniä ja ystäviä, joten ryhmän kokonaismäärä nousi 22 henkilöön. Montako Lontoon marttaa omamme tapasivat? Satoiko siellä? Oliko musikaali hyvä? Miltä maistuivat skonssit kello viiden teellä? Matkan raportti on tekeillä ja ilmestyy tähän myöhemmin. Siihen asti maistiaisia voi lukea Aurinkorannikon marttojen facebookista sekä Lontoon marttojen facebook-sivuilta.

No... varsinaista matkakertomusta ei ole saatu :) kysele kuulumisia mukana olleilta!

Marttailta: Hypistelymuhvin valmistus tiistaina 15.11.

Kymmenen marttaa perehtyi hypistelymuhvin salaisuuksiin Bar Komppiksessa pidetyssä marttaillassa. Sirpa kertoi hypistelymuhvin ideasta, käyttötavoista ja tekotavoista. Hän oli myös valmistanut muutaman muhvinpohjan malliksi ja niitä sitten yhdessä "koristeltiin".

Muhvin teossa rajana on vain mielikuvitus, ja tekotapa on vapaa. Tutustu muhveihin esimerkiksi marttojen nettisivustolla ja kokeile itsekin!

Marttailua Mercadonassa ja Olé-lehdessä perjantaina 25.11.

Puolenkymmentä marttaa kokoontui Mercadona-kauppaan tutustumaan espanjalaisiin siivousaineisiin. Vierailu järjestettiin nopeana vastauksena vastikään rannikolle muuttaneiden uusien marttojen toiveisiin.

Kaupasta martat kokosivat (kukin omin varoin) ostoskärryllisen siivous- ja hygieniatarvikkeita Olé-lehden joulukeräykseen vähävaraisille. Tavarat luovutettiin lehden toimitukseen saman tien. Näin martat ottivat lehden keräyshaasteen vastaan. Hyvä, martat! SE-lehtikin julkaisi käynnistä ja lahjoituksesta uutisen.

Joulumyyjäiset la 3.12. klo 12 alkaen

Yhdistyksemme järjesti ensimmäistä kertaa omat joulumyyjäiset. Ne pidettiin Bar Komppiksen tiloissa lauantaina 3.12.2016. Myyjäiset avattiin yleisölle klo 12 ja heti tupsahti tupa täyteen väkeä!

Kässämartat olivat valmistelleet myyjäisiin paljon taidokkaita töitä, ja leivonta- ja ruuanlaittoryhmä oli valmistanut jouluherkkuja. Monet, monet jäsenmarttamme olivat kotona leiponeet kakkuja, pipareita, piiraita... askarrelleet, neuloneet ja ommelleet monenlaista kaunista. Pöydät täyttyivät ja kaikki oli juuri sellaista mitä myyjäisyleisö martoilta osasi odottaakin: laadukasta, herkullista ja hyvin tehtyä.

Perinteiset joululaatikot loppuivat parissakymmenessä minuutissa, ja puolentoista tunnin kuluttua ruokapöydillä ei ollut muruakaan jäljellä. Käsitöitä jäi jonkin verran vielä myöhemmin pukinkonttiin pantavaksi.

Kaunis ja iso kiitos kaikille martoillemme tapahtuman tekemisestä ja tukemisesta!

Samana päivänä olivat myös Naisten Pankin joulumarkkinat Ravintola Kukossa Centro Finlandiassa. Näyttää siltä, että kumpikin tapahtuma hyötyi toisistaan - ainakin marttamyyjäisissä kävi paljon väkeä, jotka ilmoittivat pistäytyvänsä molemmissa. Hienoa!

Pikkujoulut pe 9.12. klo 19

Syyskauden päätös ja samalla marttojen pikkujoulu pidettiin perjantaina 9.12. klo 19 alkaen tutussa juhlapaikassamme Restaurante El Ríossa Los Bolichesissa Fuengirolassa.

Mukana oli parisenkymmentä marttaa ystävineen. Hyvää ruokaa (kuten El Ríossa aina), joululauluja, tontun jakamat pikkupaketit, arpajaiset... ja hyvä marttailutunnelma!

Tähän oli hyvä syyskausi päättää!

♦ ♦ ♦ ♦   ♦ ♦ ♦ ♦   ♦ ♦ ♦ ♦   ♦ ♦ ♦ ♦   ♦ ♦ ♦ ♦   ♦ ♦ ♦ ♦

Aurinkorannikon Martat ry kiittää kaikkia jäseniään ja yhteistyökumppaneitaan antoisasta marttailuvuodesta.

Jatkamme taas ensi vuonna.