Toteutuneet tapahtumat 2017

SYYSKAUSI 2017

Elokuu

Suomen Luonnon päivä ja 24. Valtakunnallinen sienipäivä, la 26.8.

Elokuun loppupuolella Aurinkorannikon martoista taisi valtaosa olla vielä Suomessa, onnekseen! Silloin oli hyvä mahdollisuus rientää sienimetsään lauantaina 26.8., jolloin vietettiin sekä marttojen valtakunnallista sienipäivää että Suomen Luonnon päivää.

Monilla paikkakunnilla oli Luonnon päivänä tapahtumia, joista useissa martat olivat mukana sienipäivän teemalla: sieninäyttelyitä, sienineuvontaa ja -tunnistusta, ruuanvalmistusvinkkejä, säilöntäohjausta, sienivärjäysopastusta... Omat marttamme saattoivat ainakin piipahtaa kesäpaikkakuntansa tapahtumissa.

Syyskuu

Marttailta: Merta ja hiekkaa -ulkoilupäivä, ke 20.9. klo 17

Syksyn ensimmäinen marttatapaaminen pidettiin rennoissa ja vapaamuotoisissa merkeissä.

Keskiviikkona 20.9. viisi iloista marttaa joi Bar Komppiksessa kahvit, lähti siitä meren rantaan ja vuokrasi pari aurinkopatjaa. Mitä sitten tapahtui?
Seija taikoi pussukoistaan öljyä, kahvinporoja ja suolaa, niiden sekoitukseen lisättiin hiekkaa, jota rannalla oli riittämiin :) - ja kaikkien jalat hierottiin ah niin pehmeiksi ja keveiksi että varpaatkin ilahtuivat. Kuulumiset vaihdettiin ja rentouttava hetki vietettiin. Hyvä aloitus Aurinkorannikon marttailukaudelle!

Kässämarttojen kokoontuminen, ke 27.9. klo 13 - 15

Kässämartat koolla tämän syksyn ensimmäistä kertaa keskiviikkona 27.9. klo 13 - 15 Bar Komppiksessa. Mukaan vain!

Lokakuu

Marttapäivystys ti 3.10. klo 13 - 15, Kirjakauppa Hemingway

Marttayhdistyksen päivystykset alkoivat tiistaina 3.10. Kirjakauppa Hemingwayssa Los Bolichesissa. Päivystysaika on aina kunkin kuukauden ensimmäinen tiistai klo 13 - 15. Tuona aikana voi hoitaa jäsenasioita, ilmoittautua retkille, hakea tietoa, tuoda ideoita ja vaihtaa ajatuksia. Lokakuussa päivystämässä oli puheenjohtaja-Sirpa.

Delfiiniristeily ke 4.10. klo 13 Fuengirolan satamasta

18 marttaa ystävineen lähti merelle! Jokasyksyinen merimatka vei tällä kertaa delfiinien pariin. Alborán Explorer -laivan kapteeni kertoi, että 83 %:ssa heidän risteilyistään delfiinejä on nähty ja niin nähtiin nytkin näitä valloittavia meren asukkaita.

Puolitoista tuntia kului merellä nopsaan välillä kamera kädessä ja välillä kahvitellen. Hauskaa oli myös tuttujen rakennusten bongailu rantaviivalta. Maan kamaralle päästyämme kävimme vielä tapastelemassa sataman kuppilassa. Mukava marttailuiltapäivä.

Kurkistus Kameruniin ti 10.10. klo 16, Bar Komppis, Fuengirola

Vuosina 2015 - 2018 Marttajärjestö toteuttaa Afrikassa Kamerunin kuudella alueella hankkeen, jonka kohderyhmänä ovat Kamerunin köyhät naiset ja kotitalousopiskelijatytöt.

Saarijärven Marttojen varapuheenjohtaja Liisa Lehtovuori oli Aurinkorannikolla pistäytymässä ja esitteli meille Kamerun-hanketta sanoin ja kuvin. Liisa oli 1,5 vuotta sitten marttaliiton matkalla Kamerunissa tutustumassa marttojen siellä tekemään kehitysyhteistyöhön, joten saimme ensikäden tietoa. Kiitos, Liisa, että annoit lomastasi hetken yhteiseen martta-asiaan! Tilaisuushan oli samalla marttayhdistysten välistä yhteistyötä parhaimmillaan.

Hankkeen tueksi saamme tulouttaa tilaisuudessa kerätyn "kolehdin" 60 euroa Marttaliitolle. Kiitos lahjoittajille! Kiitos jälleen myös Bar Komppikselle, jonka tiloja saamme veloituksetta käyttää!

Marttaniksit ke 11.10. klo 13 - 15

Uusimmat marttaniksit liittyivät tällä kertaa käsitöihin. Niksejä tarjoiltiin Seija Rantasuon opastuksella Bar Komppiksessa Kässämarttojen kokoontumisessa keskiviikkona 11.10. klo 13 - 15.

Mitähän ne mahtoivat olla?

Marttaretki Cómpetaan la 28.10. klo 11 - 18

Tänä vuonna Aurinkorannikon Martat ry täytti 5 vuotta (onko siitä jo niin kauan?). Juhlan kunniaksi päätimme lähteä kakkukahveille vähän kauemmaksi :)

47 marttaa ja marttailun ystävää pakkautui Leivan bussiin ja lähti retkelle Malagan provinssin itäosiin. Velez-Malagasta vuorenrinteen kipparatietä ajettiin Cómpetan valkoiseen kylään, jossa piipahdettiin markkinoilla, kirkossa tai kahvilassa - kukin mielensä mukaan. Tunnin jaloittelun jälkeen bussi vei muutaman kilometrin päähän Bodega Jareliin, joka valmistaa moscatel-rypäleestä viiniä - juoma kuuluu kelpaavan kuninkaan linnaankin, miksei siis meille! Tietoiskun, maistiaisten ja ostosten jälkeen matka jatkui pääkohteeseemme, Finca el Cortijilloon, joka on Jaana ja Jussi Tiitisen omistama ja ylläpitämä maaseutuhotelli. Tutustuimme Fincan tiloihin, ruokailimme ja nautimme juhlakahvit täytekakkuineen. Upeat maisemat + mukava seura + mielenkiintoiset kohteet + taitava bussinkuljettaja + perillä ihana isäntäpari ja erinomainen ruoka = täydellisen retken resepti. Viihdyimme Fincassa vähän liiankin hyvin: bussinkuljettajan retki meni ylitöiksi :) mutta toki sen hänelle korvasimme. Paluumatkan yllätyksenä oli vielä arvonta, jossa palkintona mm. kaksi paria villasukkia ja maukkaita maustekakkuja.

Kiitos kaikille mukanaolleille! Lämpimästi suosittelemme kaikkia näitä kohteita Aurinkorannikon kävijöille.

Marraskuu

Marttapäivystys ti 7.11. klo 13 - 15, Kirjakauppa Hemingway

Marttayhdistyksen päivystystuokioita pidetään kunkin kuukauden ensimmäisenä tiistaina klo 13 - 15 Kirjakauppa Hemingwayssa Los Bolichesissa. Puheenjohtaja-Sirpa jututti kävijöitä.

Kässämarttojen kokoontuminen, ke 8.11. klo 13 - 15

Bar Komppiksessa kokosi mukaan uusiakin kiinnostuneita. Käytännön kässäily jäi tällä kertaa vähemmälle. sillä aiheena olivat joulumyyjäisvalmistelut. Myyjäisvastaava Seija nimesi työryhmät, jakoi työtehtävät ja sopi kuljetukset. Hyvä tulee!

Marttailta: Kauneutta ja terveyttä oliiviöljystä, ti 14.11. klo 17, Restaurante SanDeli, Los Boliches

Oliiviöljyn asiantuntija ja maahantuoja Ville Witka opasti marttoja oliiviöljyn kiehtoviin makuihin ja ominaisuuksiin. Illassa oli mukana 13 marttaa (5 joutui syystä tai toisesta peruuttamaan tulonsa). Don Witka Olive Oil -maistiaisia saatiin kahdesta eri oliiviöljystä. Niin hyvää oli, että monelle tarttui mukaan öljypullo myös kotiinviemisiksi. Kiitoksemme Ville Witkalle hyvästä tietoiskusta sekä Sannalle, joka antoi SanDelin tilat käyttöömme!

Koripohjaneule tutuksi, ke 15.11. ja to 16.11. klo 12 - 14 Sirpan luona

Koripohjaneuleesta puhuttiin, mutta oikea nimi onkin konttineule! Sen kutomiseen martat saivat opastusta Riitta Jokisen johdolla. Kahden päivän opetus- ja harjoittelutuokiot pidettiin puheenjohtaja-Sirpan luona, mukana oli ensimmäisenä päivänä 7 marttaa ja 2 opettajaa ja toisena 5+1. Hankalaa kuului olevan, mutta lopulta mutkikkaan neuleen salaisuus alkoi muutamalle aueta... oppineet lupaavat jatkossa opastaa halukkaita. Hyvä, sillä tällä tekniikalla saa aikaiseksi todella näyttävää neuletta. Katso vaikka galleriasta!

Kässämartat ke 22.11. klo 13 - 15

Kässämartat kokoontuivat entiseen tapaan Bar Komppiksessa. Mukana oli muitakin marttoja, ja keskustelu kävi vilkkaana - enimmäkseen taidettiin suunnitella myyjäisten käytännön toteutusta! Kaikille löytyi tehtävää.

Marttailta / kurssi: Joulukukkien sidontaa la 25.11. klo 17.30 alkaen puheenjohtaja Sirpan kattopuutarhassa, Los Boliches.

11 martan ryhmä kokoontui Sirpan kattopuutarhaan sitomaan jouluisia kukka-asetelmia. Jokainen toi maljakon tai maljan mukanaan, ja espanjalainen kukkakauppias Estefania toi kasvit ja uusimmat vinkit. Kauniita kimppuja ja asetelmia syntyi, tauolla kahviteltiin. Kuvia löytyy galleriasta!

Joulumyyjäiset la 2.12., Bar Komppis, Los Boliches

Joulun tuoksu - mistä se tulee? No pipareista tietenkin, lanttulaatikosta ja maustekakuista... ja joulun lämpö leviää leveistä hymyistä ja villasukista :) muun muassa.

Monien odottamat marttojen myyjäiset pidettiin Bar Komppiksessa lauantaina 2.12. Leivonta- ja ruuanlaittotalkoissa oli mukana 9 marttaa, kaksi oli kuljetustehtävissä, ja itse myyjäispaikalla työskenteli 9. Näiden lisäksi monet martat toivat kotona tehtyjä leivonnaisia. Todellinen yhteisponnistus siis! Varsinainen myyntihitti oli lanttulaatikko - vaikka sitäkin oli runsaasti, se loppui 8 minuutin kuluttua myyjäisten avauksesta. Kiitos kaikille eri tehtävissä toimineille. Hyvä, martat!

Marttayhdistyksen pikkujoulu pe 8.12. klo 19, Restaurante El Río, Los Boliches

Tuttu paikka, tuttu seura! Mukana oli 22 marttaa puolisoineen tai ystävineen. Pikkujoulu vietettiin perinteiseen tapaan: hyvää ruokaa, joululauluja, yhteistä jutustelua ja arvontaa. Joulutonttukin vieraili lahjasäkkeineen.

Naisten Pankin myyjäiset la 9.12.

Yhdistys vuokrasi pöydän Naisten Pankin myyjäisistä Centro Finlandiasta, ja neljä marttaa vietti muutaman tunnin myyntipöydän takana. Myyntiin vietiin omista myyjäisistä jäljelle jääneitä käsitöitä, olipa yksi martoistamme leiponut sinne tuoretta pullaakin. Yhdistys sai näkyvyyttä. Naisten Pankin kanssa viriteltiin myös muuta yhteistyötä.

Vilkkaan syyskauden jälkeen oli hyvä siirtyä joululomalle.

KEVÄTKAUSI 2017

Vierailu Fuengirolan kaupungintalolla to 19.1.

17 marttaa ja pari marttailun ystävää vieraili Fuengirolan kaupungintalolla. Isäntänämme toimi kaupunginvaltuutettu Pedro Vega, joka vastaa nuorisotoimesta sekä puhtaanapidon ja yleisten teiden osastoista. Ulkomaalaisvaltuutettu Rodrigo Romero, jonka oli määrä olla meitä luotsaamassa, oli joutunut työasioissa lähtemään Madridiin. Innostunut isäntä meillä silti oli, vaikka ryhmämme ei hänen toimialaansa kuulunutkaan! Espanjankieliset esittelyt ja kyselytuokiot tulkkasi puheenjohtajamme Minna Kantola.

Nykyinen kaupungintalohan on melko uusi, otettu käyttöön 2006. Saimme istahtaa valtuuston täysistuntosaliin, jossa saimme tietoa Fuengirolan kaupungista, hallinnosta, poliittisesta jakaumasta, kaupunginvaltuuston ja -hallituksen työskentelystä, kaupungin asukkaaksi kirjautumisesta (empadronamiento), residensia-asioista...

Kuulimme myös, että yhtenä kaupungin toiminnan painopisteistä on läpinäkyvyys (transparencia), jota pyritään toteuttamaan antamalla kaupunkilaisille mahdollisimman paljon informaatiota. Jokseenkin kaikki, mitä tarvitsee tietää, löytyy kaupungin nettiportaalista :)

Kuninkaallisen salin (la Sala Real) tauluista meitä katselivat Espanjan kuninkaalliset. Fuengirolan kaupunki täyttää tänä vuonna 175 vuotta, joten sali tulee luultavasti näkemään monia juhlavieraita. Kaupungin virallisten tilaisuuksien lisäksi salissa järjestetään mm. häitä, sillä kaikilla kaupunginvaltuutetuilla on oikeus vihkiä pareja avioliittoon.

Pistäydyimme myös alakerran toimistossa, jossa mm. ulkomaalaisia kaupunkilaisia palvelee kolme vastikään palkattua kielitaitoista työntekijää. Pedro Vegan sanojen mukaan kaupunki arvostaa ulkomaisia asukkaitaan ja toivottaa kaikki tervetulleiksi kansallisuuteen, ikään tai sukupuoleen katsomatta.

Hieno ja opettavainen käynti! Kuvasatoa voi katsoa yhdistyksemme facebook-sivuilta.

Retki Benalmádenan perhospuistoon ti 24.1.

8 marttaa ja pari vierailijaa, thaimaalainen temppeli, kosteaa ilmaa ja lämpöä +26°C, trooppisia kasveja, 1.200 eksoottista vapaana lentelevää perhosta - mikä se on? Se on marttaretki Benalmádenan perhospuistoon (Mariposario de Benalmádena), joka tehtiin tiistaina 24.1.!

Talon työntekijä kertoi perhosia olevan kaikilta mantereilta - no, ehkei sentään etelämantereelta.  Saimme tutustua perhosen koko elinkaareen: näimme pikkiriikkisiä perhosen munia lehdillä, eri kokoisia toukkia, koteloita ja täysikasvuisia perhosia - monen kokoisia ja kaikissa sateenkaaren väreissä. Työntekijät keräävät kotelot telineisiin odottamaan kuoriutumista, ja saimmekin ihailla perhosen syntymää, siis kuoriutumista kotelosta. Kuoriutuminen kestää n. 10 minuuttia, mutta siipien kuivattelu ja ojentautuminen lentokuntoon vie 4-6 tuntia. Munavaihe kestää 10 päivää, toukka- ja kotelovaihe molemmat 2-3 viikkoa ja täysikasvuisen perhosen vaihe myös 2-3 viikkoa.

Perhospuistossa oli myös lintuja, kultakaloja (karppeja?), iguaani-lisko ja päiväunillaan pikkuinen wallaby-kenguru! Myös kasvit olivat näkemisen arvoisia. Lopuksi kahvittelimme puiston kuppilassa.

Mukava päivä, mainio retkikohde!

Aurinkorannikon marttojen Suomi 100 -käsityökampanjan aloitus ke 25.1.

Kässämarttojen kokoontumiseen keskiviikkona 25.1.2017 Bar Komppikseen saapui tusinan verran marttoja ja vierailijoita opettamaan ja opettelemaan isoäidinneliön tekoa.  Tätä taitoa tarvitaan käsityökampanjassamme Suomen 100-vuotisen itsenäisyyden kunniaksi.

Vuoden aikana on tarkoitus virkata sinivalkoisia isoäidinneliöitä, joista kootaan torkkupeittoja. Valmiit peitot lahjoitamme espanjalaisille vanhuksille joulukuussa Suomen itsenäisyyspäivän tienoilla.

Torkkupeittolangat martat hankkivat yhteistilauksena ja niitä saadaan helmikuun aikana. Martoille yhdistys hankkii jonkinmoisen kasan lankoja yhdistyksen kustantamana, mutta niitä voi lunastaa myös itse jos haluaa lahjoittaa neliöitä kampanjaan. Mukaan ovat tervetulleita kaikki käsitöistä kiinnostuneet, muutkin kuin martat. Kampanjasta saa lisätietoa ja opastusta milloin tahansa kässämarttojen kokoontumisissa. Tervetuloa!

Marttailta: Uusien marttojen ilta ma 6.2. klo 17.30

Maanantai-iltana 6.2. Bar Komppis sai tapas-pöytänsä ääreen jälleen marttoja. Iloinen yllätys oli osallistujamäärä: mukana oli 14 osallistujaa (12 marttaa ja 2 vierailijaa). Vierailijoista taitavat ainakin lahtelaiset saada uusia jäseniä! Muun tietopaketin ja jutustelun ohessa katsoimme YLE-arkistosta pätkän vanhaa filmiä "Marttojen toimia 1941". Lupasin lähettää linkin mistä filmi löytyy, tästä pääset sitä katsomaan. Mielenkiintoista ajankuvaa, kannattaa tutustua!

Marttapäivystys ti 7.2. klo 13 - 15

Kokeilemmepa taas marttapäivystystä! Muutama vuosi taaksepäin martat päivystivät muutamana päivänä Kirjakauppa Hemingwayssä Los Bolichesissa pari tuntia kerrallaan lähinnä retki-ilmoittautumisia ja -maksuja varten.

Tänä keväänä (2017) kokeilemme Kirjakauppa Hemingwayssä vakituista päivystysaikaa kerran kuukaudessa (= kunkin kuukauden 1. tiistai klo 13 - 15), kiitos kirjakaupan isännälle tästä mahdollisuudesta! Sirpa jo päivysti ensimmäisen kerran, virkkuutyö mukanaan. Muutama kävi hoitamassa martta-asioita, ja marttailu näytti kiinnostavan myös muita kirjakaupan kävijöitä. Päivystys toimii informaatiokanavana ja ikkunana marttatoimintaan. Jatkoa seuraa, katso täältä, milloin ovat seuraavat päivystyspäivät.

Marttailta: Espanjalaiset juustot ti 14.2. klo 17.30

Marttailta espanjalaisten juustojen parissa pidettiin Restaurante SanDelissä. Juustoista kertoili ravintolan ihana ja iloinen emäntä Sanna Lukkari.

Saija kirjoittaa kuulumisia näin: Terveiset juusto-illasta. Paikalla oli 25 osallistujaa. Ilta oli onnistunut! Ilmapiiri oli leppoisa ja nauru raikui. Espanjalaiset juustot olivat hyviä ja saatiin uusia vinkkejäkin. Saimme maistaa myös Suomi100-juhlavuoden viinejä - ne sopivat hyvin juustojen kanssa. Juustoja oli tarjolla 6 erilaista. Ja todellakin juustojen jälkeen ihmiset saivat jutella keskenään!

... Niin, mikä olisikaan mukavampaa marttailua kuin hyvien makujen saattelemana jututtaa marttasiskoja?! Sinäkin voisit kokeilla juustovinkeistä yhtä: camembert-juustoa viikunahillon kera. Nam.

Aurinkorannikon Martat ry:n sääntömääräinen vuosikokous ma 27.2. klo 17.30

Kokous pidettiin Bar Komppiksessa Los Bolichesissa. Mukana oli 23 osallistujaa, joista 16 oli varsinaisia jäseniä ja 3 toissijaisia jäseniä, tutustujia oli mukana 4.

Kokous sujui mallikkaasti. Kuten marttaillessa on tapana, aluksi kahviteltiin, ja sen jälkeen siirryttiin käsittelemään vuosikokouksen sääntömääräiset asiat.

Hallituksen kokoonpano uudistui, sillä entisistä viidestä jäsenestä hallitukseen jäi kaksi. Minna Kantolan tilalle puheenjohtajaksi nousi hallituksen jäsen Sirpa Ristolainen. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin Anu Aalto ja Irmeli Turunen, ja Sirpan hallitusjäsenyyden loppukaudelle vuodeksi Seija Rantasuo.

Toimintakertomus, tilit, toimintasuunnitelma ja talousarvio hyväksyttiin hallituksen esityksen mukaisina.

Lopuksi Sirpa kiitti yhdistyksen perustamisesta alkaen puheenjohtajana toiminutta Minna Kantolaa ja ojensi hänelle kimpun valkoisia ruusuja. Kiitämme Minnaa koko yhdistyksen puolesta!

Kaikille kokouksen osanottajille kiitos rakentavasta kokouksesta!

Marttapäivystys, ti 7.3. klo 13 - 15, Kirjakauppa Hemingway, Los Boliches

Sirpa päivysti.

Naisten päivän kahvitapaaminen, ke 8.3. klo 13 - 15, Bar Komppis

"Ex tempore" järjestetty naisten päivän marttatapaaminen keräsi 20 marttaa kahvittelemaan Bar Komppikseen. Päivä oli Kässämarttojen kokoontumispäivä, mutta puheenjohtaja-Sirpan kutsusta paikalle saapui monia muitakin.

Kahvi maistui, juttu luisti ja naiset saivat ruusun mukaansa. Onnea vuoden muillekin päiville, kaikki ihanat naiset!

Marttailta / avoin tapahtuma: Garderobi -kierrätystapahtuma, ke 22.3. klo 17-, Bar Komppis

Toisen vanha on toisen uusi! Aurinkorannikon martat järjestivät "vaatteidenvaihtopäivän" jo toisen kerran, edellinen (syksyllä 2015) sai suuren suosion - ja niin sai tämäkin!

Väkeä ja vaatteita kertyi paikalle ylenmäärin. Tangoille ja rekeille ripustettiin mekkoja, paitapuseroita, T-paitoja, hameita, toppeja, jakkupukuja, pitkiä housuja, juhlavaatteita... kun henkarit loppuivat, aseteltiin tavarat tuoleille - jos ehdittiin, ennen kuin ne löysivät uuden omistajan. Pöydille kertyi huiveja, vöitä, kenkiä, sukkia, kaula- ja rannekoruja, koriste-esineitä, liinavaatteita ja jokunen säilytyslokerikko...

Paljon tuotiin ja paljon vietiin, ja se juuri oli tarkoitus. Moni teki hyviä löytöjä, ja hyvä mieli tuli tavaran tuojalle sekä löytäjälle. Kaksi jätesäkin kokoista pussukallista vielä jäi vietäväksi syöpäsäätiö Cudecan kirpputorille seuraavana aamuna.

Aila Valjakka piti tuunausesittelyä ompelukoneen ääressä, ja rikkinäisten sateenvarjojen kankaista syntyi upeita, pieneen tilaan taitettavia ostoskasseja. Hieno idea!

Kiitos kaikille tapahtumaan osallistuneille, niin puuhamartoillemme kuin muillekin kävijöille. Jatkoa seuraa taatusti!

Kurssi: Mosaiikkityökurssi, ma 27.3. klo 14-, Fuengirola

Luova mieli ja taitavat kädet pääsivät valloilleen marttojen mosaiikkityökurssilla maanantaina 27.3. Fuengirolassa. Ohjaaja Ella Martela neuvoi 6 martan ryhmälle mosaiikkityön perusteita. Kurssilla syntyi kauniisti koristeltuja ruukkuja ja peilit saivat uusia, värikkäitä kehyksiä. Mukavaa kuului olleen!

Huhtikuu

Marttapäivystys, ti 4.4. klo 13 - 15, Kirjakauppa Hemingway, Los Boliches

Sirpa päivysti kirjakaupassa pari tuntia. Lieneekö väkeä käynyt? Ahkerana marttana Sirpalla on yleensä käsityö mukana, joten ei haittaa vaikka asiointeja ei kertyisi - ainakin kertyy muutama kerros neuleeseen tai virkkuutyöhön!!

Avoin tapahtuma Kässämarttojen iltapäivässä ke 5.4. klo 13.30, Bar Komppis, Los Boliches: Mikkelin Poikateatteri marttojen vieraana.

Valtakunnallista tunnustusta Suomessa saanut Mikkelin Poikateatteri esitti improvisaatioita Bar Komppiksessa keskiviikkona 5.4.2017. Poikateatteri tekee itse omat käsikirjoituksensa, musiikkinsa ja koreografiansa. Rohkeaa asennetta ja hulvatonta poikahuumoria, mutta myös herkkää miehen ja pojan maailman kuvausta taiteen keinoin. Välillä ryhmä irrottelee improvisoiden - kuten nyt!

Hienoa virkistystä kässäilyn lomassa. Teatteri ja käsityö eivät taida olla ollenkaan huono yhdistelmä!

Marttailta / kurssi: Kukkasidontaa - pääsiäisasetelmat, la 8.4. klo 17 puheenjohtaja Sirpan luona, Los Boliches

Kevät on kukkien aikaa, ja pääsiäistä voi kukilla juhlistaa upeasti! Espanjalainen kukkakauppias Estefania Gutierrez Fernandez opetti martoillemme kukkasidonnan niksejä ja asetelmien tekoa, aiheina kevät ja pääsiäinen. Keväisenä lauantaina kurssille ehti kahdeksan osallistujaa.

Kotinsa hienon yläterassin tilat ja pientä purtavaa tarjosi puheenjohtajamme Sirpa Ristolainen. Kiitos Sirpa mukavasta, iloa ja kukkien kauneutta räiskyvästä iltapuhteesta!

Andalusialainen ruokakurssi 27.4. klo 14 alkaen, Benahavis, Jaanan luona

Täysi tusina iloisia marttoja ystävineen kokkasi espanjalaisen Anan johdolla andalusialaisen keittiön herkkuja. Menu sisälsi mm. kylmää salmorejo-keittoa, kananmunaa ja simpukoita sisältävää tomaattikeittoa, almejas a la marinera (simpukoita tomaattipaprikakastikkeessa), lampaanviulua omenasoseen kera, pollo al ajilloa, kasvispataa, uunibataatteja, perunapaistosta, appelsiinisalaattia, jälkiruoaksi suussa sulavaa kotitekoista paahtovanukasta, flania ja päärynöitä viinissä. Kiitos Ana ja Jaana, jonka keittiössä kokkasimme!

Kylläpä nyt harmittaa kaikkia meitä, jotka emme päässeet mukaan. Saisikohan näitä reseptejä mitenkään...?? Vai järjestyisikö peräti toinen kurssi?

Fuengirolan kansainväliset päivät 27.4. - 2.5., feria-alue

Feria internacional de los Pueblos on jokavuotinen suurtapahtuma Fuengirolan feria-alueella. Kävijöitä feriapäivinä on satojatuhansia. Tapahtumassa eri maat (yli 30) ja kansallisuudet esittelevät parasta, mitä omalla maalla on tarjota. Suomen osastolla olivat mukana myös Aurinkorannikon Martat.

Perinteinen maiden esittelykulkue oli lauantailta peruttu kovan tuulen ja sateen uhkan takia. Sadetta olikin sitten saatu kolme päivää, ja tämä oli kovasti verottanut kävijämäärää. Tapahtuman pari viimeistä päivää sen sijaan oli touhua täynnä. Neljä marttaa hoiti Suomen osaston arpamyyntiä ja jututti kävijöitä. Hieno tapahtuma ja kokemus.

Toukokuu

Marttapäivystys ti 2.5., Kirjakauppa Hemingway, Los Boliches

Kevään viimeinen marttapäivystys peruttiin. Rannikko jo hiljenee suomalaiskulkijoista.

Uudenmaan Martat ry -marttapiirin vuosikokous la 6.5. klo 10 - 15, Satakuntatalo, Helsinki

Toistasataa kokousedustajaa kokoontui piirin vuosikokoukseen kauniina kevätlauantaina. Tervetulopuheenvuoron käytti piirin puheenjohtaja Tanja Rantanen, jonka jälkeen Marttaliiton uusi kansalaistoiminnan johtaja Reija Salovaara kertoi vapaaehtoistoiminnan näkymistä marttajärjestössä. Taitoavainten suorittajat julkistettiin ja vapaaehtoistoimijat palkittiin.

Aurinkorannikon marttojenkin iso apu, järjestöpäällikkö Anne Lempinen saateltiin eläkkeelle haikein mielin. Anne sai eläkepäiviensä iloksi tilkuista kootun torkkupeiton, johon lähes kaikki uusmaalaiset marttayhdistykset (mekin!) olivat valmistaneet omannäköisensä tilkun.

Kokousasioina käsiteltiin sääntömääräiset tili-, toimintakertomus-, toimintasuunnitelma- ja talousarvioasiat ja täydennettiin hallituksen kokoonpano. Kokous sujui hyvässä hengessä ja ilmapiiri oli innostunut. Marttajärjestö on hyvissä voimissa. On hienoa olla martta ja osa tätä aktiivista ja tarmokasta joukkoa, jossa jokainen martta on tärkeä!

Aurinkorannikon marttojen edustajana kokouksessa oli sihteeri Tuovi Sainio.

Marttailta ja kevätkauden päätös, to 11.5. klo 19, Kampaamo Hair Rocks, Fuengirola.

Kampaaja Anka ja kollegansa järjestivät martoillemme hyvinvointi-illan. Tilaisuudessa marttamme saivat vinkkejä hiusten laittoon ja siihen, miten omista hiuksista saa eri näköiset eri tilaisuuksiin. Uusia kampaustyylejä kokeiltiin, hiusten hoitoon saatiin uusia vinkkejä ja saatiin tietoa hiustenhoitotuotteista ja niiden valinnasta.

Illassa tarjottiin pieniä herkkuja kampaamon tyylikkäästi sisustetussa oleskelutilassa 2. kerroksessa. Anka on ruotsalainen; Minna tulkkasi illan skoonen murteesta suomeksi.

Tähän kevätkauden päätösiltaan oli vielä ehtinyt 8 marttaa, vaikka suurin osa jäsenistämme olikin jo lennähtänyt muuttolintujen tavoin kohti Pohjolaa. Aurinkorannikon marttojen viides talvikausi tuli päätökseen.

Kiitos kaikille toimintaan osallistuneille ja järjestelyjen puuhaihmisille! Marttailu jatkuu yhdessä jälleen syksyllä. Tervetuloa silloin mukaan - levännein voimin ja innostunein mielin.